Τζορτζ Μπέρναρντ Σο

26/7/1856: Γεννήθηκε ο Ιρλανδός συγγραφέας και νομπελίστας Τζορτζ Μπέρναρντ Σο.

 

«Η ανθρωπότητα θα ήταν ευτυχισμένη, από καιρό, αν όλη τη μεγαλοφυΐα που βάζουν οι άνθρωποι για να επιδιορθώσουν τις βλακείες τους, τη χρησιμοποιούσαν για να μην τις διαπράξουν».

 

«Ανθολόγιο Ιδεών» (επιμ.: Ι. Ευαγγέλου, Μ. Κώνστα), εκδόσεις Ιωλκός, σελ. 59.

***

Ο κορυφαίος Ιρλανδός δραματουργός γεννήθηκε στις 26 Ιουλίου 1856, στο Δουβλίνο και πέθανε το 1950, στο Έυγιοτ Σαιντ Λώρενς του Χέρντφορντσαιρ στην Αγγλία. Από μικροαστική οικογένεια με έναν πατέρα, αποτυχημένο έμπορο και αλκοολικό, και μητέρα την Ελισσάβετ Γκέρλυ, επαγγελματία τραγουδίστρια, μαθήτρια του Βάνταλερ Λη και δασκάλα φωνητικής.

Το 1876 μετακόμισε στο Λονδίνο, προσπαθώντας να σταδιοδρομήσει στη δημοσιογραφία και τη συγγραφή. Αρχικά ασχολήθηκε με τις μεταφράσεις και τις επιμέλειες έργων, γνωστών συγγραφέων, αργότερα έγινε γνωστός ο ίδιος πλέον ως κριτικός μουσικής και θεατρικών έργων, με το ψευδώνυμο Corno di Bassetto.

Από το 1876 μέχρι και το 1885 είναι μία περίοδος πολύ σκληρή για τον Σο. Ο αληθινός καλλιτέχνης, θα πει αργότερα ο Τζακ Τάννερ στο «Άνθρωπος και Υπεράνθρωπος», προτιμά ν´αφήσει τη γυναίκα του και τα παιδιά του νηστικούς παρά ν’ ασχοληθεί με άλλη δουλειά από την τέχνη του. Έτσι λοιπόν και ο Σο, δεν κέρδιζε ούτε μία πένα από τις εργασίες του και αντιμετώπιζε με θάρρος, αλλά και αρκετή θλίψη τη φτώχεια.

Για τρεις σεζόν παίχτηκαν δέκα έργα του, με σκηνοθεσία του ίδιου του Σο, αν κι επίσημα σκηνοθέτης φαινόταν ο Μπάρκερ. Άρχισε να γράφει νέα έργα κάτω από τη διαχείριση του Μπάρκερ. Στα επόμενα δέκα χρόνια όλα τα έργα του Σο (εκτός από τον «Πυγμαλίωνα») είχανε παιχτεί από κάποιο θέατρο σε όλη την Αγγλία. Με τα δικαιώματα απ’ αυτά έγινε αρκετά πλούσιος.

Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος το 1914 άλλαξε τη ζωή του. Για αυτόν, ο πόλεμος αντιπροσώπευε τη χρεωκοπία του καπιταλιστικού συστήματος, τις τελευταίες προσπάθειες επιβίωσης των αυτοκρατοριών του 19ου αιώνα και την τραγική απώλεια νέων ανθρώπων στ’ όνομα του πατριωτισμού. Οι απόψεις του εκφράζονταν σε σειρά άρθρων κάτω από το γενικό τίτλο «Κοινή Λογική Γύρω Από Τον Πόλεμο». Αυτά τα άρθρα ήταν καταστροφικά για τη δημόσια εικόνα του και τον μετατρέψανε σε απόβλητο της κοινωνίας. Συζητήθηκε ακόμα και το ενδεχόμενο να δικαστεί για προδοσία. Όλη αυτή η κατάσταση είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί η παραγωγικότητά του ως συγγραφέα, αφού στο διάστημα αυτό κατάφερε να γράψει μόνο ένα έργο, το «Heartbreak House», που δείχνει την πίκρα και την απόγνωσή του για τους πολιτικούς και τη κοινωνία.

Μετά τον πόλεμο, αποκατέστησε την εικόνα του κι επανήλθε η δημιουργικότητά του, με νέα έργα. Το 1925 κέρδισε το Νόμπελ Λογοτεχνίας και τα χρήματα, τα δώρισε για μιαν αγγλική έκδοση του έργου του Αύγουστου Στρίντμπεργκ. Το 1938 κέρδισε το Οσκαρ για τη συμμετοχή του στη ταινία «Πυγμαλίων» που ήταν κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου θεατρικού έργου του, ενώ στη διασκευή του σεναρίου συμμετείχε και ο ίδιος ο Μπέρναρντ Σο. Η ταινία έλαβε θετικές κριτικές, αποτέλεσε μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες του 1938, με 4 υποψηφιότητες αποσπώντας τελικά το Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου.

Πηγή: Ημεροδρόμος

Κλείσιμο
Κλείσιμο
Καλάθι (0)

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας. Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.