Ταξίδι στο φούρνο | Χριστίνα Ιωάννου

Η Χριστίνα Ιωάννου για τη συλλογή διηγημάτων της «Ταξίδι στο φούρνο» (εκδόσεις Ιωλκός, 2022) είναι υποψήφια για το «Βραβείο Νέου Λογοτέχνη 2023», του περιοδικού «Κλεψύδρα»!

 

 

***

Για το βιβλίο

Οι ήρωες των διηγημάτων, άνθρωποι διαφορετικών γενεών, ανεξαρτήτως φύλου, εθνικότητας, καταγωγής, πίστης, κοινωνικοοικονομικού επιπέδου και σεξουαλικού προσανατολισμού, συγκατοικούν στην ίδια άυλη γειτονιά, άτοποι κι άχρονοι. Ο αδιάφορος Χ, ο Πέτικας, οι τρεις Τζ, ο κύριος Τάκης κι ο κύριος Μελέτης. Η κυρία στο νεοκλασικό κι ο άγνωστος με τη γόπα. Μία παρέα στην Ικαρία. Έντεκα ιστορίες, έντεκα και περισσότεροι ήρωες και ηρωίδες συναντιούνται στο δρόμο του παρόντος, σε μία αέναη στιγμή που ενώ τους εγκλωβίζει, ταυτόχρονα τους απελευθερώνει.

 

***

Για τη συγγραφέα

Η Χριστίνα Ιωάννου γεννήθηκε το 1989 στο Βόλο. Σπούδασε ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο του Reading στην Αγγλία και είναι διδακτόρισσα της École Normale Supérieure – Ulm. Ζει στην Αθήνα και εργάζεται ως ψυχολόγος. Διηγήματά της έχουν εκδοθεί σε ανθολογίες των εκδόσεων Φίλντισι και Εύμαρος. Το Ταξίδι στο φούρνο είναι το πρώτο βιβλίο της.

 

 

 

***

Απόπειρες χιούμορ στον ορίζοντα της μεταμοντέρνας νοσταλγίας
 
Χριστίνα Ιωάννου, Ταξίδι στο φούρνο, Ιωλκός, Αθήνα 2022.

 

Όταν εισερχόμαστε στον χώρο της λογοτεχνίας, είμαστε σε θέση ετοιμότητας για να ξεβραστούμε σε διαφορετικές πραγματικότητες. Με αυτήν την παραδοχή κατά νου εξετάζω τις όψεις της πραγματικότητας στην πρώτη συλλογή διηγημάτων της Χριστίνας Ιωάννου, Ταξίδι στο φούρνο. Από τη μία πλευρά, οι ιστορίες της συλλογής εγγράφονται στη ρεαλιστική παράδοση του νεοελληνικού διηγήματος. Πρόκειται για έναν ρεαλισμό ο οποίος αφενός συνδυάζει ηθογραφικά κι αστυγραφικά στοιχεία, κι αφετέρου παρουσιάζει μια ροπή προς τη δραματοποίηση του εγώ και τη δημιουργία ψυχογραφικών πορτρέτων. Σε αρκετά από τα διηγήματα της συλλογής συναντάμε τους χαρακτήρες να περιπλανιούνται σε μια Αθήνα μισοπραγματική-μισοαλιευμένη από τις σελίδες του Χρήστου Βακαλόπουλου καπνίζοντας στα μπαρ των Εξαρχείων ή στους παλιούς κινηματογράφους της Κυψέλης, ενώ σε άλλα τους βρίσκουμε να επεκτείνονται προς την ελληνική επαρχία ή να μεταναστεύουν πρόσκαιρα στη Γαλλία.

Όσο για τα ψυχογραφικά στοιχεία, διαπιστώνει κανείς εξαρχής την προτίμηση της συγγραφέως για την πρωτοπρόσωπη αφήγηση, τις τεχνικές του εσωτερικού και του αφηγημένου μονολόγου. Είναι σχεδόν σαν να βρίσκεται σε μια προσπάθεια να καταργήσει την απόσταση ανάμεσα στην ίδια, τους αφηγητές και τους χαρακτήρες της. Όμως, η ταυτόχρονη χρήση της αυτοαναφορικότητας, δηλαδή της τάσης των διηγημάτων να εκθέτουν τις συμβάσεις της δόμησής τους, δεν μας αφήνει να υποκύψουμε ούτε σε εύκολες ταυτίσεις ούτε στη ρεαλιστική ψευδαίσθηση. Η συγγραφέας δεν παύει στιγμή να μας υπενθυμίζει ότι βρισκόμαστε μέσα σε μια μυθοπλασία, ενώπιον των επινοήσεων της, κι είναι στο χέρι μας να αποφασίσουμε πόσο θα αφεθούμε στη γοητεία τους ή πόσο αυθαίρετες θα τις θεωρήσουμε.

 

Πηγή: Φρέαρ (τέυχος 9: Τώνια Τζιρίτα Ζαχαράτου για το «Ταξίδι στο φούρνο»)

 

Κλείσιμο
Κλείσιμο
Καλάθι (0)

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας. Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.