«Το Αίνιγμα του Ισίδωρου Ντυκάς» | Νέες κυκλοφορίες

Το μυθιστόρημα «Το Αίνιγμα του Ισίδωρου Ντυκάς» (εκδόσεις Ιωλκός, 2024), της Λυδίας Μαργαρώνη, μόλις κυκλοφόρησε.

 

 

***

 

Οι δίδυμες αρκετά χρόνια πια, είναι τακτοποιημένες με τις οικογένειές τους στην Αμερική και βέβαια, θα μηχανορραφούν όπως πάντα. Οι δίδυμες που ήταν ο εφιάλτης μου όταν ήμουν παιδί κι έβρισκα παρηγοριά στο πλευρό του Ζαν Μαρί. Μου έστηναν συνεχώς παγίδες, να χάσω τους βόλους μου, να τρομάξω με το ψοφίμι που μύριζε απαίσια, να δείξουν τις σκιές από τα δέντρα σαν τέρατα. Με τέτοιους εκφοβισμούς εγώ έβρισκα την ευκαιρία να χωθώ στο κρεβάτι του Ζαν, παιδί ήταν κι αυτός κι έβρισκε γούστο στους φόβους μου και συνωμοτούσαμε να μην το πούμε σε κανέναν. Με γυρνούσε αξημέρωτα στο κρεβάτι μου και δε με ένοιαζε καθόλου αυτή η ταλαιπωρία, μου αρκούσε η ασφάλεια του ύπνου στη ζεστασιά του και το ότι είχαμε ένα μεγάλο μυστικό μόνο οι δυο μας. Ώσπου οι δυο κακίστρες βρήκαν τον τέλειο τρόπο να με εκβιάζουν και να παίρνουν το χαρτζιλίκι μου για να μην πουν στους γονείς το μυστικό εκείνο που δεν ήταν πια μυστικό και φυσικά, δεν κράτησαν την υπόσχεση και τα ξεφούρνισαν με πολλές δικές τους ψεύτικες προσθήκες για να φρίξουν οι δύο γονείς και να με ρωτήσουν σοβαρά: «Πώς θα ξαναδείς στα μάτια τη Μαντόνα;». Εμένα καθόλου δε με ένοιαξε αυτός ο προβληματισμός. Όταν είδα, όμως, τον πατέρα να μιλάει έντονα, εμπρός από τη μεγάλη αποθήκη με το τριφύλλι και να κουνά το δάχτυλο απειλητικά στο κατακόκκινο πρόσωπο του Ζαν, που με κατεβασμένο κεφάλι έμενε ακίνητος, τότε κατάλαβα ότι στο εξής θα με έδενε κάτι διαφορετικό με τον αδελφό μου. Ο πατέρας έδειχνε κάπου μακριά με το χέρι και φώναζε. Δεν καταλάβαινα τι του έλεγε και πού έδειχνε. Μετά λίγες μέρες ο Ζαν μου είπε ότι υπάρχει φυλακή στην πρωτεύουσα που είναι κάτω από το νερό της λίμνης μαζί με τα ψάρια, για να ζουν, όσο αντέξουν εκεί, οι αμαρτωλοί και να βγάζουν λέπια στο σώμα τους όσες οι αμαρτίες που έχουν κάνει.
     Ήμουν πράγματι παράξενο παιδί. Φοβόμουν τις σκιές από τα κλαδιά των δένδρων και δε φοβόμουν καθόλου τέτοιες υδρόβιες φυλακές, ούτε αμαρτίες, αντίθετα με γοήτευαν και πήρα την εκδίκησή μου από τις δίδυμες που στο εξής τις απειλούσα εγώ, ότι όλες αυτές οι αδικίες που έκαναν εις βάρος μου θα γίνονταν λέπια στο σώμα τους, θα έβγαζαν αγκάθια στα φρύδια και δε θα μπορούσαν να κοιτιούνται μεταξύ τους. Έκτοτε, νομίζω, βυθίστηκαν οριστικά η μια στην άλλη αντίκρυ. Με τις γαμψές μύτες και τα στρογγυλεμένα πιγούνια τους, έφτιαχναν στον κενό χώρο ανάμεσά τους ένα αρχαιοπρεπές δισκοπότηρο που γέμιζαν με το φαρμάκι των λόγων τους.[…]

 

«Το Αίνιγμα του Ισίδωρου Ντυκάς», Λυδία Μαργαρώνη, εκδ. Ιωλκός, 2024, σελ. 19-20

 

 

***

Για το βιβλίο

…και προπαντός ωραίος, σαν την απρόοπτη συνάντηση πάνω σε ένα τραπέζι ανατομίας μιας μηχανής του ραψίματος και μιας ομπρέλας.
[Λωτρεαμόν, Τα Άσματα του Μαλντορόρ]

 

Όταν η ποίηση σαν μία απρόβλεπτα γερή κλωστή γαζώνει βίους, με τον έρωτα κινητήρια δύναμη να καταργεί τα όρια, τότε, μπορεί κι ένα έργο τέχνης —κακόγουστο όπως το χαρακτήριζαν τότε οι περισσότεροι— να αποκτά μία αναπάντεχη «χρησιμότητα».

Ένα παράξενο γλυπτό, χωρίς καν να λογίζεται σαν τέτοιο. Ένα Αίνιγμα. Ένας μπόγος ασήκωτος, τυλιγμένος με μία στρατιωτική κουβέρτα του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου και δεμένος με σχοινιά. Άραγε, τι χρεία είχε να κλαπεί; Ποιες καινούργιες αξίες ξεπήδησαν στους καιρούς εκείνους, που να δικαιούνται κλοπή; Ένα Αίνιγμα πρωτοποριακό για την εποχή που δημιουργήθηκε και επηρέασε όλη την Τέχνη του 20ού αιώνα, ενώ υπάρχει, καθοριστικό, στη σκέψη κάθε εικαστικού καλλιτέχνη μέχρι και σήμερα.

Πώς να φτιάξεις ένα Αίνιγμα; Πόσο μάλλον να το φωτογραφίσεις!

 

***

Για τη συγγραφέα

Η Λυδία Μαργαρώνη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και ζει στον Πειραιά. Είναι απόφοιτη της ΑΣΚΤ (Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών). Τα έργα της καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα των εικαστικών αλλά και της συγγραφής. Έχει παρουσιάσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πλήθος ομαδικών. Έχει υπάρξει ενεργό μέλος σε καλλιτεχνικές ομάδες ακτιβιστικού χαρακτήρα: Όπου Γης Τέχνη, Ορίζοντας Γεγονότων, ΚαλλιέργειαΚαλλιέργεια, RefrACTionART [https://refractionart.net/lydia-margaroni/]. Είναι μέλος του ΕΕΤΕ (Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος). Το 2020 κυκλοφόρησε η συλλογή διηγημάτων της Τοτέμ (εκδόσεις Ιωλκός). Κείμενά της έχουν δημοσιευτεί στον τύπο, σε ηλεκτρονικούς χώρους, σε συλλογικές εκδόσεις και ως συνοδευτικά εικαστικών έργων και δράσεων σε εκθέσεις και καταλόγους. Το Αίνιγμα του Ισίδωρου Ντυκάς είναι το δεύτερο βιβλίο της.

Κλείσιμο
Κλείσιμο
Καλάθι (0)

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας. Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.