Κριτική του Γιώργου-Ίκαρου Μπαμπασάκη για την ποιητική συλλογή «Τέχνη προς αποφυγή» (εκδόσεις Ιωλκός, 2023), της Καλλιόπης Αλεξιάδου, στην εφημερίδα «Documento» (1/10/2023).
Ποιητικός λόγος γένους θηλυκού
Όπως γνωρίζουμε από την κοινωνιολογία, όλα εκκινούν από το προσωπικό σύμπαν και τίποτε δεν σταματάει εκεί. Είμαστε παιδιά της εποχής και του περιβάλλοvτός μας, αέναα συνδεδεμένοι με το «εκεί έξω» που επηρεάζει το «εδώ μέσα» και τούμπαλιν. Θέλησαν οι περιστάσεις, ιδίως η μεταπολιτευτική πολιτισμική έκρηξη, να εμπλακούμε δυναμικά με τον φεμινισμό, ενίοτε με τις (τότε) πιο ακραίες εκφάνσεις του – π.χ. Αν Κεvτ, «Ο μύθος του κολπικού οργασμού», μια ρηξικέλευθη μπροσούρα που προκάλεσε πυρωμένες συζητήσεις. Ανάμεσα στα βιβλία που διαβάζαμε περιπαθώς ήταν το πολυσέλιδο περιεκτικό πόνημα «Η γυναίκα ευνούχος» της Ζερμέν Γκριρ, το εμβληματικό «Για ένα δικό σου δωμάτιο» της Βιρτζίνια Γουλφ και βέβαια τα «Ποιήματα» της σπαραγμένης και σπαρακτικής Σίλβια Πλαθ. Εκδίδονταν περιοδικά όπως η «Σκούπα», η «Δίκη» και η «Πόλη των γυναικών», ενώ μια κρίσιμη καμπή σημειώθηκε όταν ήρθαμε σε επαφή με το έργο και τον βίο της αείμνηστης Σούζαv Σόνταγκ – μια επαφή που παραμένει αρραγής.
Φέτος κάποια πολιτιστικά γεγονότα επέτειναν τη συζήτηση σχετικά με τον γυναικείο λόγο. Αρχικά η προβολή, σε αποκατεστημένη κόπια, της καθηλωτικής ταινίας «Zαv Ντίλμαν» (πρωτότυπος τίτλος: Jeanne Dielman, 23 qιιai du Commerce, 1080 Bruxelles) της Σαντάλ Ακερμάν (Chantal Akerman, 1950- 2015). Το ότι αυτό το φιλμ ανέβηκε στην πρώτη θέση των ταινιών από καταβολής κινηματογράφου του περιοδικού «Sight and Sound» σηματοδοτεί την ανάγκη επιστροφής σε έναν κινηματογράφο, μια λογοτεχνία, μια ζωγραφική κ.λ.π. που εκ νέου επικεντρώνονται στον άνθρωπο και στη διαλεκτική προσωπικο-κοινωvικά, παραμερίζοντας φαντασμαγορικά ψιμύθια, άσφαιρους εντυπωσιασμούς και παρωχημένες νοοτροπίες υπερπαραγωγής.
[…]Μισό αιώνα τώρα το Φεστιβάλ Βιβλίου αποτελεί τη μεγάλη γιορτή εκδοτών, συγγραφέων, βιβλιόφιλων και είναι ευτυχής η επάνοδός του στο Πεδίοv του Άρεως. Φέτος και με τίτλο «Γυναίκα – πολυσύνθετο ανάγνωσμα» το 51ο Φεστιβάλ Βιβλίου ήταν αφιερωμένο στον γυναικείο λόγο.
Με τον leader των ιστορικών εκδόσεων Ιωλκός Κωνσταντίvο Κορίδη είχαμε τη χαρά να παρουσιάσουμε έντεκα ποιήτριες στην Κεντρική Σκηνή Μελίνα Μερκούρη. Ο λόγος τους
ξεχωριστός, η γραφή τους τεταμένη, η ποιητική οπτική τους σημαίνουσα. Διαπιστώσαμε ότι το ποιητικό έργο της Κικής Δημουλά, της Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ, της Τζένης Μαστοράκη, της Ζέφης Δαράκη, της Μαρίας Λαϊνά (για να μιλήσω για τις πιο πρόσφατες προδρόμους) σε συνδυασμό με την πεζογραφία που διακονούν η Μαρία Μήτσορα, η Ζυράννα Zατέλn,η Σώτη Τριανταφύλλου, καθώς και με τις φιλοσοφικές αναζητήσεις της Τζούvτιθ Μπάτλερ και της Τζούλια Κρίστεβα, έχουν σημαδέψει τον σύγχρονο ποιητικό λόγο.
Το τελευταίο διάστημα εντρύφησα στο έργο τριών εντυπωσιακών πρώτων εμφανίσεων. Η Καλλιόπη Αλεξιάδου (Αθήνα, 1987) μάς συστήνεται με την «Τέχνη προς αποφυγή» (εκδ. Ιωλκός), όπου αισθάνθηκα σκιρτήματα από την κοφτερή ευφυΐα του λεγόμενου σέντερ φορ της περιλάλητης γενιάς του εβδομήντα, του Βασίλη Στεριάδη με την απαστράπτουσα ποπ εικονονοποιία του. Η Αλεξιάδου στέργει να χρησιμοποιεί λέξεις που η ποίηση αποφεύγει, καταφέρνει να αιφνιδιάζει, να εκπλήσσει, να προκαλεί ένα γόνιμο σάστισμα στον αναγνώστη, καλώντας τον να επανεξετάσει τη σχέση ποίησης – καθημερινότητας.
Έχει θητεύσει στα μπλουζ όπως δείχνει το ποίημα «Μάρθα Φιν» με τις ρυθμικές επαναλήψεις του: «Η Μάρθα Φιν κατεβαίνει τον δρόμο·/ φτάνει στο τέρμα/ μπαίνει στο πάρκο/ σκάβει έναν λάκκο/ θάβει τον δυόσμο,/ τα χέρια μυρίζουν σκουριά/ τα μάτια αναβλύζουν στόχο./ Ενός λεπτού σιγή/ κι η Μάρθα Φιv ανεβαίνει τον δρόμο».
[…]
Πηγή: Documento (1/10/2023)