Ο μονόλογος του Ελπήνορα και άλλοι μύθοι | Γ. Δ. Αναγνώστου | Ιωλκός | 2024

Το Μονόκλ φιλοξενεί τον συγγραφέα  Γ. Δ. Αναγνώστου, με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία της συλλογής διηγημάτων του «Ο μονόλογος του Ελπήνορα και άλλοι μύθοι», (εκδόσεις Ιωλκός, 2024).

 

Γ. Δ. Αναγνώστου, «Ο μονόλογος του Ελπήνορα και άλλοι μύθοι», εκδόσεις Ιωλκός, 2024


Όταν κάποτε έγραψα το πρώτο μου διήγημα σε μια ποιητική διακοπή, και τελειώνοντάς το συνειδητοποίησα την μικρή – μικρή έκτασή του, το θεώρησα ως αδυναμία. Αδυναμία να γράψω σε πεζό λόγο κάτι εκτενέστερο. Ας θυμηθούμε όμως την εποχή που το διαδίκτυο πέρασε στον απλό κόσμο από τα χέρια του Αμερικανικού Πενταγώνου και την αποκλειστικά στρατιωτική του χρήση, το πρώτο μεγάλο θέμα που προέκυψε ήταν το εξής: δημοσιογράφοι και λογοτέχνες δημοσίευαν στο δίκτυο και σχεδόν κανείς δε διάβαζε τα εκτενή γραπτά τους. Έτσι κατά κάποιο τρόπο αναγκάστηκαν να γράφουν μικρά και συνοπτικά κείμενα. Τότε γεννήθηκε για τη λογοτεχνία και τον πεζό λόγο μιλώντας, η flash fiction ή στα ελληνικά το μικρό – διήγημα. Παρά όλα αυτά μιλώντας για μένα είμαι σχεδόν πάντα μικροπερίοδος τόσο στην ποίησή μου όσο και στο πεζό λόγο. Κι ακόμη εφόσον υφίσταται flash fiction δεν υφίσταται και καμιά δική μου αδυναμία να γράψω μακροπερίοδο γραπτό. Απλά γράφω flash fiction. Και μονολόγους. Όχι σκέψεις. Προς θεού η λογοτεχνία δεν είναι ούτε σκέψεις ούτε συναισθήματα. Είναι κάτι περισσότερο. Και πιο αληθινό. Είναι λέξεις. Το βιβλίο αυτό ξεκίνησα να το γράφω το καλοκαίρι του 2021 εν μέσω πανδημίας. Αποτελείται από διηγήματα μικροπερίοδα και μονολόγους που προκύπτουν από αυτά. Από σειρά γεγονότα σαν μια ακόμη εσωτερική αφήγηση. Η γραφή μου εδώ, όπως και στα ποιητικά βιβλία μου είναι αυτόματη γραφή. Γραφή σχεδόν ασυνείδητη αλλά από πρόθεση. Η αλήθεια είναι ότι δεν μπόρεσα αλλά ούτε και ήθελα να αποφύγω τους ποιητικούς τρόπους μου. Τα γραπτά αυτά ενέχουν μέτρο, ρυθμό και μουσικότητα. Ιδιαίτερα οι μονόλογοι, αν και όχι μόνον αυτοί. Κείμενα βαθιά βιωματικά, από την αρχή ως το τέλος του βιβλίου. Χαρακτήρες που πλάστηκαν με μοντέλα εμένα τον ίδιο και δικούς μου ανθρώπους. Πάντα παρατηρούσα τους ανθρώπους. Με τα χρόνια έγινα φυσιογνωμιστής. Και όσο περνούσε ο καιρός αντιλαμβανόμουν πόσα λάθη μπορεί να κάνει ένας φυσιογνωμιστής. Μα μπορούσε όμως στο φαντασιακό να πλάσει ωραίους χαρακτήρες. Αυτή άλλωστε είναι η μυθοπλασία. Η μυθοπλασία κάνει την πραγματικότητα υποφερτή. Κι εγώ δεν αντέχω και πολλή πραγματικότητα. Γράφω σε παροντικό χρόνο. Σαν να μην υπάρχει ούτε παρελθόν – ούτε μέλλον. Αναζητώ τον έρωτα. Τον αποθεώνω. Κουρνιάζω στην αγάπη. Αντικρύζω τον θάνατο. «Να επιβιώνω από έρωτα. Μα να πεθαίνω από θάνατο», έγραψα κάποτε. Εκείνο που συνέβη, όσο κι αν φαίνεται παράταιρο, είναι πως «Ο μονόλογος του Ελπήνορα και άλλοι μύθοι» έχει soundtrack. Το album των Madrugada, Industrial Silence αφού γράφτηκε ακούγοντας τέσσερα συγκεκριμένα τραγούδια από αυτό. Στην πανδημία εκείνο που με κράτησε ζωντανό – μεταφορικά , γιατί στην πραγματικότητα ήταν η τύχη – ήταν η μουσική. Και βέβαια η γραφή και η απομόνωση. Δεν ήταν απλά ότι είχα περισσότερο χρόνο για να γράφω. Αλλά τελικά ήταν πιο «εύκολη» η εσωστρέφεια. Εσωστρέφεια που με χαρακτηρίζει σαν γραφιά. Μα μόνο τόσο όσο θα καταφέρω να βρω τα κλειδιά να ανοίξω κλειστές πόρτες. Και για μένα. Και για τους συνανθρώπους μου. Η γραφή, η λογοτεχνία δεν είναι παρά μια απίστευτη ανάγκη για επικοινωνία. Και για τον δημιουργό. Και για τον αναγνώστη.

Πηγή: Μονόκλ

 

***

Για το βιβλίο

Μύθοι μιας εσωτερικής αφήγησης. Ψυχαναλύουν και ψυχαναλύονται. Είκοσι ένα καρέ το δευτερόλεπτο. Γρήγορη κίνηση εικόνων. Ζωή που από συγκυρία ακόμη υπάρχει. Βιωματικές αναβάσεις σε ποιητική κλίμακα ενίοτε. Εύθραυστοι πρωταγωνιστές. Κομπάρσοι πουθενά. Κι ο Ελπήνορας να μονολογεί. Να αποκαλύπτει τον έρωτά του. Μύθοι σμιλεμένοι με μολύβι μαλακό πάνω σε γρανίτη. Λυγίζουν την ακαμψία της αλαζονείας. Τον πόνο εξαντλούν. Το πάθος. Η κινητήρια δύναμη. Ο μοχλός που τα πάντα ανατρέπει. Κι επιτρέπει. Κι ο έρως. Ορμέμφυτη ανάγκη. Ή θεία προσταγή; Μύθοι με ήρωες χάρτινους. Ευάλωτους. Που, όμως, δείχνουν συμπαγείς. Ακλόνητοι σχεδόν. Ερωτεύονται γιατί ακόμη αμφιβάλλουν. Ζουν παθιασμένα γιατί γνωρίζουν πως θα πεθάνουν. Κι ο φόβος αυτός έρεισμα ισχυρό μιας νιότης που ποτέ δεν μπόρεσαν από πάνω τους ν’ αποτινάξουν. Αγωνία να ζήσουν ακόμη λίγο. Έρωτας – φόβος – αγωνία – πόθος – ανάγκη – δώρο Θεού. Και στο τέλος ένα γέλιο σαρδόνιο ανατροπής. Μια ανεμελιά που σε κάνει όλα να τα θυμάσαι. Ακούραστος νεφεληγερέτης έρως. Από τον πρώτο ως τον τελευταίο Μύθο.

***

Για τον συγγραφέα

Ο Γ. Δ. Αναγνώστου γεννήθηκε στην Τρίπολη το 1969. Έχει εκδώσει τις ποιητικές συλλογές: Τα λάματα της πρώτης νιότης (2017),  Μέσα στα όμικρον του ονείρου (Γαβριηλίδης, 2018), Η πολυθρόνα της λύπης, (Ιωλκός, 2021), και συμμετείχε στο συλλογικό έργο Τα ποιήματα του 2018, (Κοινωνία των (δε)κάτων, 2019). Έχει δημοσιεύσει μικρο-διηγήματα στα έντυπα λογοτεχνικά περιοδικά: δε|κατα και ΑΠΙΚΟ, και δημοσιεύει γραπτά του στο arcadiaportal.gr.

 

Κλείσιμο
Κλείσιμο
Καλάθι (0)

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας. Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.