Το Αίνιγμα του Ισίδωρου Ντυκάς | Λυδία Μαργαρώνη | Μυθιστόρημα | Ιωλκός 2024

Το περιοδικό Μονόκλ φιλοξενεί τη συγγραφέα Λυδία Μαργαρώνη, με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του μυθιστόρηματός της «Το Αίνιγμα του Ισίδωρου Ντυκάς» (εκδόσεις Ιωλκός, 2024).

 

Λυδία Μαργαρώνη, «Το Αίνιγμα του Ισίδωρου Ντυκάς», εκδόσεις Ιωλκός, 2024

 

Η εξεταστέα ύλη στην Ιστορία της Τέχνης για το πτυχίο στην ΑΣΚΤ, εκείνη τη χρονιά που έδινα το μάθημα, ήταν το πρώτο μισό του 20ου αιώνα. Ανάμεσα στα SOS ήταν το Dada και ο Σουρεαλισμός. Ο πυρήνας της σύγχρονης τέχνης. Το μεδούλι. Είχα διαβάσει τόσο πολύ, που ήταν σαν να είχα ζήσει σε εκείνη την εποχή. Άκουγα Σένμπεργκ και Κουρτ Βάιλ. Θαύμαζα την Ζοζεφίνα Μπέικερ. Γνώρισα την ποίηση του Απολλιναίρ, γοητεύτηκα από τον Λωτρεαμόν και βυθίστηκα στα Άσματά του. Όλα τα χρόνια και μετά τη σχολή αναφερόμουν σε πρόσωπα και γεγονότα του τότε σαν να ήταν φίλοι μου.

Ώσπου βρέθηκε στα χέρια μου μια είδηση από εφημερίδα, για ένα γεγονός πριν 70 χρόνια στην περίοδο του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, που είχε πολύ ενδιαφέρον. Ενώ ήταν φανερό ότι είχε σχέση με τον πόλεμο, συνέβη σε ουδέτερη χώρα. Στην χώρα που άνθισε το Dada και πήρε σάρκα και οστά ο Σουρεαλισμός, το κίνημα στην τέχνη που διαμόρφωσε όσο κανένα άλλο τα κατοπινά και είναι ακόμη ζωντανό.

Αυτό ήταν. Αναδύθηκε από τη σκέψη μου μια ολοκληρωμένη ιστορία, λες και την είχα ζήσει. Ξεκίνησα να γράφω για το περιβάλλον που η φαντασία μου το είχε ήδη μετατρέψει σε πραγματικότητα. Έτσι προέκυψε «Το Αίνιγμα του Ισίδωρου Ντυκάς» –τίτλος δανεισμένος από έργο εκείνης της εποχής– και είναι μια μυθοπλασία που φανταστικοί χαρακτήρες υπάρχουν ανάμεσα σε ιστορικά πρόσωπα και γεγονότα. Δεν είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα.

Είναι η παρουσία που θα ήθελα να είχα τότε, πριν εκατό χρόνια και βάλε, δίπλα σε όλους εκείνους που θαύμαζα. Συμμετέχοντας νοητικά στην πρωτοφανή πύκνωση γεγονότων, τέχνης και απεγνωσμένης ζωής του 20ου αιώνα.

«Το Αίνιγμα του Ισίδωρου Ντυκάς» ρηξικέλευθο έργο του 1920 (κατασκευή και φωτογραφία) του Αμερικανού εικαστικού Man Ray, κατέχει σημαντική θέση στην πλοκή του έργου μου. Η αινιγματική – αποτροπιαστική ποίηση του Λωτρεαμόν (Ισίδωρος Ντυκάς 19ος αιώνας) μελετήθηκε και ερμηνεύτηκε τότε, με μια σειρά εικαστικών έργων, μεταξύ των οποίων και αυτή η ιδιοφυής κατασκευή του Man Ray.

«Πως να φτιάξεις ένα Αίνιγμα; Πόσο μάλλον να το φωτογραφίσεις!» αναρωτήθηκα.

Λυδία Μαργαρώνη

 

Πηγή: Μονόκλ

 

 

 

***

Για το βιβλίο

…και προπαντός ωραίος, σαν την απρόοπτη συνάντηση πάνω σε ένα τραπέζι ανατομίας μιας μηχανής του ραψίματος και μιας ομπρέλας.
[Λωτρεαμόν, Τα Άσματα του Μαλντορόρ]

 

Όταν η ποίηση σαν μία απρόβλεπτα γερή κλωστή γαζώνει βίους, με τον έρωτα κινητήρια δύναμη να καταργεί τα όρια, τότε, μπορεί κι ένα έργο τέχνης —κακόγουστο όπως το χαρακτήριζαν τότε οι περισσότεροι— να αποκτά μία αναπάντεχη «χρησιμότητα».

Ένα παράξενο γλυπτό, χωρίς καν να λογίζεται σαν τέτοιο. Ένα Αίνιγμα. Ένας μπόγος ασήκωτος, τυλιγμένος με μία στρατιωτική κουβέρτα του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου και δεμένος με σχοινιά. Άραγε, τι χρεία είχε να κλαπεί; Ποιες καινούργιες αξίες ξεπήδησαν στους καιρούς εκείνους, που να δικαιούνται κλοπή; Ένα Αίνιγμα πρωτοποριακό για την εποχή που δημιουργήθηκε και επηρέασε όλη την Τέχνη του 20ού αιώνα, ενώ υπάρχει, καθοριστικό, στη σκέψη κάθε εικαστικού καλλιτέχνη μέχρι και σήμερα.

Πώς να φτιάξεις ένα Αίνιγμα; Πόσο μάλλον να το φωτογραφίσεις!

 

***

Για τη συγγραφέα

Η Λυδία Μαργαρώνη γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και ζει στον Πειραιά. Είναι απόφοιτη της ΑΣΚΤ (Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών). Τα έργα της καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα των εικαστικών αλλά και της συγγραφής. Έχει παρουσιάσει ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πλήθος ομαδικών. Έχει υπάρξει ενεργό μέλος σε καλλιτεχνικές ομάδες ακτιβιστικού χαρακτήρα: Όπου Γης Τέχνη, Ορίζοντας Γεγονότων, ΚαλλιέργειαΚαλλιέργεια, RefrACTionART [https://refractionart.net/lydia-margaroni/]. Είναι μέλος του ΕΕΤΕ (Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος). Το 2020 κυκλοφόρησε η συλλογή διηγημάτων της Τοτέμ (εκδόσεις Ιωλκός). Κείμενά της έχουν δημοσιευτεί στον τύπο, σε ηλεκτρονικούς χώρους, σε συλλογικές εκδόσεις και ως συνοδευτικά εικαστικών έργων και δράσεων σε εκθέσεις και καταλόγους. Το Αίνιγμα του Ισίδωρου Ντυκάς είναι το δεύτερο βιβλίο της.

 

Κλείσιμο
Κλείσιμο
Καλάθι (0)

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας. Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.