Ρωγμή στον τοίχο

Κριτική της Μαρίας Στασινοπούλου για τη νουβέλα «Ρωγμή στον τοίχο» (εκδόσεις Ιωλκός, 2022), της Μαρίας Δριμή, στην ΕΦΣΥΝ (09.04.2023). Επιμέλεια του Μισέλ Φάις.

 

Η ιατρική στην υπηρεσία της λογοτεχνίας

Μαρία Στασινοπούλου
Επιμέλεια: Μισέλ Φάις

 

Από την εποχή του Παύλου Νιρβάνα και του Ανδρέα Καρκαβίτσα μέχρι την κοντινή μας του Αριστοτέλη Νικολαΐδη, του Γιώργου Χειμωνά, του Ηλία Παπαδημητρακόπουλου και πολλών άλλων, δεν είναι ευκαταφρόνητος ο αριθμός των γιατρών που ασχολήθηκαν με την πεζογραφία, είτε μεταφέροντας στο χαρτί τις εμπειρίες τους είτε πειραματιζόμενοι σε ποικίλες εκδοχές μυθοπλασίας.

Η Μαρία Δριμή είναι ιατρός εντατικολόγος, αλλά και πτυχιούχος φιλολογίας και έχει περάσει από εργαστήρια δημιουργικής και θεατρικής γραφής. Απότοκο των πολλαπλών ενδιαφερόντων της η νουβέλα Ρωγμή στον τοίχο με κεντρικό πυρήνα τη δυσκολία στις ανθρώπινες σχέσεις και την ασυνέχεια στην επικοινωνία.

Η ρωγμή για την οποία μιλάει δεν είναι μόνο στον τοίχο, ανάμεσα σε δύο γειτονικά διαμερίσματα, συμβαίνει και στο εσωτερικό των ηρώων και επαναπροσδιορίζει τη θέση τους στη ζωή. Το πρώτο θέμα που προβάλλει είναι οι ταραγμένες σχέσεις πατέρα-γιου. Ένα δεύτερο ο τρόπος που αντιμετωπίζει μια οικογένεια την ατυχία ενός προβληματικού παιδιού. Ένα τρίτο, ίσως το κομβικό, οι σχέσεις συγγραφέα και εκδότη αλλά και η αυτοαναφορικότητα της γραφής.

Το βιβλίο είναι γραμμένο σε δύο επίπεδα που διακρίνονται τυποτεχνικά από την εναλλαγή όρθιων και πλάγιων τυπογραφικών στοιχείων. Στο ένα η τριτοπρόσωπη αφήγηση για έναν εξηνταπεντάχρονο εκδότη, του οποίου το όνομα δεν αναφέρεται, παρά μόνον ο τίτλος του εκδοτικού του οίκου, Ρωγμή∙ στο άλλο η νουβέλα του ηθοποιού Μάρκου Σελαβή Ράγισμα στον τοίχο, σε πρωτοπρόσωπη αφήγηση.

Ο εκδότης, όταν ο γιος του υποβάλλει στον δικό του εκδοτικό οίκο ένα μυθιστόρημα που αναφέρεται στον πατέρα του σκληρά, με κακία, χωρίς κανένα ελαφρυντικό, το απορρίπτει, παρότι αναγνωρίζει την αξία του. Ο γιος όμως το έβγαλε σε άλλον εκδοτικό οίκο, με λογοτεχνικό ψευδώνυμο, εκδικούμενος αλλιώς τον πατέρα του, και το βιβλίο γνώρισε απανωτές εκδόσεις.

Η νουβέλα του Σελαβή, που δίνει και τον τίτλο του βιβλίου, αναφέρεται στις φιλικές σχέσεις τις οποίες αναπτύσσει ο φοιτητής της ιατρικής Μάρκος Σελαβής με το γειτονικό στο διαμέρισμά του μεσήλικο ζευγάρι, του Ευριπίδη Οικονομίδη και της Έλενας Χριστοφόρου, οι οποίοι μεγαλώνουν, με ιδιαίτερη στοργή, ένα δύσμορφο και προβληματικό παιδί, την Αγνή. Διακριτικό αλλά βαρύνοντα ρόλο παίζει και η φίλη του Μάρκου, Άννα, φοιτήτρια της ιατρικής και αυτή. Όσο ανοιγόμαστε στους ανθρώπους ανακαλύπτουμε τον εαυτό μας, ενισχύοντας την αυτογνωσία μας.

Ένα βιβλίο ενηλικίωσης, αυτοπροσδιορισμού και επανασημασιοδότησης της ζωής, απότοκο της καραντίνας, με πολλά αξιοπρόσεκτα σημεία. Δουλεμένη γλώσσα, ψυχογραφικές παρατηρήσεις, ευανάγνωστες διακειμενικές σχέσεις, εύστοχες παρομοιώσεις, επαναληπτικές φράσεις ως συνδετικός κρίκος.

Αφήνω ασχολίαστη την ανατρεπτική έκπληξη του τέλους που αφορά την ταυτότητα των ηρώων.

 

Πηγή: ΕΦΣΥΝ

Κλείσιμο
Κλείσιμο
Καλάθι (0)

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας. Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.