Σεφέρης, Γιώργος

24/10/1963: Η Σουηδική Ακαδημία αναγγέλλει ότι το Νόμπελ Λογοτεχνίας απονέμεται στο Γιώργο Σεφέρη.

 

«Ξύπνησα με το μαρμάρινο τούτο κεφάλι στα χέρια / που μου εξαντλεί τους αγκώνες και δεν ξέρω πού να τ’ ακουμπήσω. / Έπεφτε στο όνειρο καθώς έβγαινα από το όνειρο / έτσι ενώθηκε η ζωή μας και θα είναι πολύ δύσκολο να ξαναχωρίση…»

 

«Ποιητικό ημερολόγιο 2016» (επιμ.: Γ. Κορίδης), εκδόσεις Ιωλκός, σελ. 101.

 

***

 

Ποιητής. Συγγραφέας. Μεταφραστής. Διπλωμάτης. Γεννήθηκε στη Σμύρνη, την ελληνική πόλη της Μικράς Ασίας. Ο πατέρας του ήταν από το 1919 Καθηγητής της Νομικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Η οικογένεια ήρθε στην Αθήνα το 1914, ο ποιητής τελείωσε το γυμνάσιο και επήγε στο Παρίσι όπου εσπούδασε Νομικά. Εκεί έμεινε έξι χρόνια και επισκέφθηκε και το Λονδίνο. Κατά την παραμονή του στο εξωτερικό, ήρθε σε άμεση επαφή με τα πνευματικά ρεύματα που άλλαξαν την μορφή της λογοτεχνίας μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Εκεί έμαθε για τη Μικρασιατική Καταστροφή και της πατρίδος του της Σμύρνης, τη μνήμη τής οποίας κράτησε παντοτινά. Το 1926 μπήκε στο Διπλωματικό Σώμα και από το 1931 υπηρέτησε σε υπεύθυνες θέσεις. Απεχώρησε από την υπηρεσία το 1962, πρεσβευτής. Κατά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο κατέφυγε στην Κρήτη, στο Κάιρο και στη Νότια Αφρική.

Ο Γιώργος Σεφέρης ανήκει στην ομάδα ποιητών της γενιάς του 1930. Έλαβε βραβεία και τίτλους και πάνω από όλα το Βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1963. Εξέδωσε την πρώτη ποιητική του συλλογή «Στροφή» το 1931 και τα ποιήματά του έφεραν μια αληθινή αλλαγή, μια επανάσταση στην Ελληνική Ποίηση και το κλίμα της παρακμής, που επικρατούσε από το 1920 έως το 1930. Το πνεύμα του Γ. Σεφέρη είναι διαφορετικό όπως και η γλώσσα, που ίσως δεν είναι τόσο άμεσα κατανοητή, αλλά όχι σκοτεινή και ο αναγνώστης έχει αμέσως την αίσθηση ότι ο ποιητής θέλει να πει κάτι σοβαρό. Η έκφραση είναι καινούργια, λιτή, Δωρική, με καινούργιες ασυνήθιστες εικόνες και τολμηρές προτάσεις. Η πορεία του Γ. Σεφέρη είναι σταθερή, δημιουργική. Είναι ο ανανεωτής της λυρικής παράδοσης, ο δημιουργός μιας ποίησης προσωπικής, καθαρής μορφής με κύριο χαρακτηριστικό: την κατάργηση του καταθλιπτικού υποκειμενισμού. Η ποίησή του αναδεικνύει και απηχεί γενικότερες καταστάσεις. Ακόμα και ποιήματα με εξομολογητική διάθεση ξεπερνούν το προσωπικό «δράμα» του ποιητή και στοχεύουν σε γενικές ανθρώπινες αλήθειες.

Ελένη Β. Πίππα, «Παγκόσμια Ποίηση» (Τόμος Β’), εκδόσεις Ιωλκός, σελ. 162-163

Κλείσιμο
Κλείσιμο
Καλάθι (0)

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας. Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.