Η συλλογή διηγημάτων «Σκοτεινό ψυγείο» (εκδόσεις Ιωλκός, 2022), της Χριστίνας Καράμπελα, στο @adiamonddiary (Instagram).
***
Για το βιβλίο
***
«Δεν ξέρω πόσο φως παράγει ένας πεθαμένος. Ήταν υπέρβαρος» (Θάνατως, σελ.76). Τη δεύτερη ενότητα (Ξυλόχωμα), σηματοδοτούν ο θάνατος και η απώλεια, όπου τα φαντάσματα ενός άβουλου πατέρα, μιας υπερδραστήριας χειριστικής μάνας που πάσχει από άνοια, ενός πρωτότοκου δίδυμου αδελφού και ενός άντρα που μεταμορφώνεται σε σκυλί στα μάτια της κόρης του, αντιμετωπίζονται με τρόπο ιδιότυπο, υπερρεαλιστικό και καινοφανή. Στο διήγημα Baobab, ένας σκύλος συμπεριφέρεται σαν αφεντικό προετοιμάζοντας το πέρασμα στην τρίτη ενότητα (Σκυλίσια ζωή), με τον άντρα στο ομώνυμο διήγημα να αναγνωρίζει στην τρύπα του σκύλου του την πεθαμένη του γυναίκα, διήγημα εξόχως σκληρό και σαρκαστικό.
Η συλλογή της Καράμπελα, στο σύνολό της, συγκροτεί ένα αριστοτεχνικά διαμορφωμένο λογοτέχνημα, από το οποίο δεν λείπουν οι αποστομωτικές εκφράσεις και περιγραφές. Μαύρα παραμύθια τα χαρακτηρίζει η συγγραφέας τους και δεν έχει άδικο. Μια μαύρη εικόνα του κόσμου και των παθών του παρουσιάζουν και τα διηγήματα που έπονται (Τα ρεμάλια, Δίψα κ.λπ.), ενώ το διήγημα Το Κορίτσι αντίγραφο φαίνεται να συνομιλεί υποδορίως με την Πιανίστρια της Ελφριντ Γέλινεκ (Elfriede Jelinek). Πραγματική γροθιά στο στομάχι και τα μοναδικά στη σύλληψη: Σκοτεινό ψυγείο, Κράσναγια Πάτρια, Παράδειγμα γεωμετρίας, Άλφα, Βήτα, Γάμα, Δέλτα και Ωμέγα, και Ο μικρός ξανθός πίθηκος, στην καταληκτική τέταρτη ενότητα.
Πηγή: ΕΦΣΥΝ