Κωνσταντίνος Κορίδης
Ο Κωνσταντίνος Ι. Κορίδης, υπεύθυνος των εκδόσεων Ιωλκός, στην «Η Πόλη ζει» (συνέντευξη: Γεωργία Δρακάκη).

Κωνσταντίνος Ι. Κορίδης: Στις εκδόσεις Ιωλκός επενδύουμε στα όνειρά μας

Γεωργία Δρακάκη

Αυτή η σύντομη πλην χορταστική συζήτηση με τον άνθρωπο πίσω από έναν εκδοτικό οίκο με ιστορία και όραμα, είναι ικανή να χαρίσει σε οποιονδήποτε αγαπά το χαρτί και το βιβλίο μια αίσθηση αισιοδοξίας για το παρόν και μέλλον αυτού.

Ο εκδότης και ποιητής Κωνσταντίνος Ι. Κορίδης είναι απολύτως ρεαλιστής πλην τολμηρός, υπερήφανος για το ταξίδι του με μια εκδοτική εταιρεία που ξεκίνησε το 1961 από τον πατέρα του, το σημαντικό δημοσιογράφο και συγγραφέα Γιάννη Κορίδη.

Η διακριτή αισθητική στην ποιότητα και την εμφάνιση των βιβλίων της Ιωλκού, η brandname γραμματοσειρά τους, η στοργή απέναντι στους νέους δημιουργούς, η ποικιλία του αναγνωστικού ρεπερτορίου και η ήρεμη δυναμική με την οποία κινούνται σταθερά οι εκδόσεις στην αγορά είναι ικανοί λόγοι για να θέλει κανείς να ρωτήσει -όσα προλαβαίνει- τον πολυάσχολο εκδότη τους. Αυτός, με τη σειρά του, μοιάζει πάντα κάτι να ετοιμάζει και να σχεδιάζει, ανάμεσα σε στοίβες από βιβλία και μαζί με τους ικανούς ανθρώπους της ομάδας του, ερωτευμένος διαχρονικά με το έντυπο, αυτή την “αθάνατη ιδέα”.

Εδώ και πόσα χρόνια αποτελεί «ρίσκο» το να έχει κανείς μια εκδοτική επιχείρηση;

Από την πρώτη μέρα λειτουργίας της στην Ελλάδα μία εκδοτική επιχείρηση έχει παντρευτεί το «ρίσκο». Επιλέγει, παράγει και διοχετεύει στην αγορά είδη που, δυστυχώς, δε θεωρούνται πρώτης ανάγκης. Οι επικρατούσες αγοραστικές συνήθειες είναι άλλες κι εκείνη πάει κόντρα σ’ αυτές. Οι πιθανότητες εμπορικής αποτυχίας είναι τεράστιες. Συνεπώς, παντρευόμαστε το «ρίσκο» χωρίς δικαίωμα διαζυγίου!

Φυσικά, δεν είναι όλα σκοτεινά. Η αγάπη, το μεράκι, η δυνατότητα κάποιου/κάποιας να κάνει αυτό που του/της αρέσει, τον/τη γεμίζει είναι ένα τεράστιο κέρδος, ένα πρόσημο θετικό, ένας ανεκτίμητος «πλούτος». Η γνώση γίνεται εργασία. Οι αράδες κυλούν σαν αίμα στις φλέβες μας. Είμαστε οι τυχεροί, ευτυχείς «ουραγοί» στις λίστες των «κερδοφόρων» επιχειρήσεων. Σίγουρα, με την πρέπουσα προσοχή, ισορροπία, οι οικονομικοί δείκτες μίας εκδοτικής επιχείρησης μπορούν να κυμανθούν σε επίπεδα τέτοια που μπορούν να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητά της, αλλά και –γιατί όχι– την εμπορική επιτυχία.

Τι είναι αυτό που, κατά την άποψή σας, ξεχωρίζει την Ιωλκό; Το εκδοτικό του πρόγραμμα; Η σταθερή του πορεία μες στον χρόνο; Η ευκαιρία που δίνει σε νέους;

Η ιστορία του, η συνέπειά του, η εστίασή του στην ελληνική λογοτεχνία (ποίηση, πεζογραφία), στην ιστορία και σε άλλα σημαντικά είδη. Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει η αισθητική του εκδοτικού οίκου και η μεγάλη, στοργική, ζεστή αγκαλιά που προσφέρει σε πολλούς, νέους δημιουργούς.

Στις εκδόσεις Ιωλκός αγαπάμε αυτό που κάνουμε. Σεβόμαστε τον πνευματικό κόπο κάθε δημιουργού, δίνουμε τους καλύτερους εαυτούς μας στην τυποτεχνική εμφάνιση των βιβλίων μας, στην προώθησή τους. Σας ενημερώνουμε ότι είμαστε, ίσως, ο μοναδικός εκδοτικός οίκος που προβάλλει ποιητικές συλλογές, συλλογές διηγημάτων πρωτοεμφανιζόμενων συγγραφέων, εντός των καταστημάτων γνωστών αλυσίδων βιβλιοπωλείων. Ακόμη, προσπαθούμε, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα, να είναι τα βιβλία μας φιλικά, ως προς τις τιμές, στους αναγνώστες.

Γενικότερα, προσπαθούμε για το καλύτερο! Ταυτόχρονα, επενδύουμε σε νέες εκδοτικές σειρές και στα όνειρά μας! Ένα από αυτά, η δημιουργία μίας δικής μας γραμματοσειράς –για αποκλειστική χρήση–, έγινε πραγματικότητα πριν από τρία χρόνια. Σε συνεργασία μ’ εξαιρετικούς σχεδιαστές δημιουργήσαμε την Iolkos Apla. Σήμερα, την καμαρώνουμε εντός των σελίδων των βιβλίων μας και λαμβάνουμε επαινετικά σχόλια από τους αναγνώστες μας.

Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείται από τον Ιωλκό από την επιλογή έως την εκτύπωση και την κυκλοφορία ενός βιβλίου; Μοιάζει με ένα ενδιαφέρον και δύσκολο ταξίδι όλο αυτό…

Παραλαμβάνουμε πολλά χειρόγραφα, προτάσεις συγγραφέων για αξιολόγηση. Βάσει δικών μας κριτηρίων, επιλέγουμε, σε συνεργασία με την ομάδα αξιολόγησής μας, περίπου το 10% για να εκδώσουμε. Στη συνέχεια, ορίζουμε το χρονοδιάγραμμα παραγωγής τους. Ακολουθούν οι απαραίτητες τυπογραφικές διορθώσεις, επιμέλειες, οι σχεδιασμοί των εξωφύλλων και οι τελικές εκτυπωτικές ενέργειες παραγωγής και μετά το ταξίδι, το δύσκολο αυτό ταξίδι, συνεχίζεται στα ράφια, στους πάγκους, στις βιτρίνες των βιβλιοπωλείων… Ύστερα, οι μεγάλοι κριτές -ο χρόνος και οι αναγνώστες- έχουν το λόγο.

Εκτός από την ψυχή των εκδόσεων Ιωλκός, είστε και ο ίδιος ποιητής. Τι αποκομίζετε από την συγγραφή ποίησης, τι σας εμπνέει; Έχετε σκεφτεί να γράψετε μυθιστόρημα;

Η δημιουργία είναι διέξοδος, μανιφέστο, λύτρωση, κριτική, αυτοκριτική. Η ποίηση είναι ζωή. Μπορείς να εμπνευστείς απ’ ό,τι σ’ ερεθίζει, απ’ ό,τι παρατηρείς. Από το πιο φωτεινό σημείο μέχρι το πιο σκοτεινό. Από το πιο απλό μέχρι το πιο σύνθετο «συμβάν». Αισθάνομαι ευτυχής που δεν σκότωσα τον ποιητή, που όλοι έχουμε μέσα μας, που του έδωσα βήμα, φωνή. Που τον άφησα να δικάσει και να δικαστεί. Εάν αρέσει ή δεν αρέσει, εάν είναι «καλός» ή «κακός» θα το κρίνουν άλλοι.

Μέχρι στιγμής δεν αισθάνθηκα την ανάγκη, την ικανότητα για τη συγγραφή ενός μυθιστορήματος. Υπάρχει πολύς δρόμος για ένα εγχείρημα σαν κι αυτό.

Ποιοι διαβάζουν νέα ποίηση στις μέρες μας; Κυρίως, ποιοι γράφουν, τελικά; Υπάρχει μια πολυφωνία, μια πληθώρα επιλογών στην αγορά, τελικά όμως τα Άπαντα του Λειβαδίτη ακόμα νομίζω πως πωλούν περισσότερο από ό, τι σύγχρονες απόπειρες, οι οποίες και αξιόλογες είναι και προσεγμένες εκδοτικά…

Σήμερα διαβάζουν αρκετοί ποιήματα, όχι, όμως, ποιητικές συλλογές. Μπορείς να διαβάζεις στίχους, ποιήματα εντός των social media, αλλά δεν είναι το ίδιο με το να πιάσεις, να δεθείς, να αφουγκραστείς τον ίδιο τον ποιητή ή την ποιήτρια μέσω του ολοκληρωμένου βιβλίου-σώματος που καταθέτει. Δυστυχώς, απουσιάζει η παιδεία της σωστής ποιητικής ανάγνωσης. Αυτό έρχεται σε αντιδιαστολή με το γεγονός ότι γράφουν πολλοί, υπάρχουν πολλές, νέες ποιητικές φωνές. Κυκλοφορούν, περίπου, 800 ποιητικές συλλογές κάθε χρόνο.

Οι περισσότερες δεν ξεπερνούν τα 150 αντίτυπα σε πωλήσεις. Είναι εγκλωβισμένες σε κακά εκδοτικά εγχειρήματα, που βρίθουν από λάθη και κακοτεχνίες. Παρ’ όλα αυτά οι νέες σοβαρές, εκδοτικά, ποιητικές προσπάθειες θα βρίσκονται στις προτιμήσεις του μικρού, αλλά σταθερού, αναγνωστικού κοινού που λατρεύει την ποίηση. Σας ενημερώνω ότι η «Ιωλκός» έχει σταθερά 2-3 ποιητικές συλλογές, κάθε χρόνο, που ξεπερνούν τα 1.000 αντίτυπα σε πωλήσεις και 2-3 που ξεπερνούν τα 750. Ένα μεγάλο μέρος της παραπάνω επιτυχίας -ναι, για επιτυχία πρόκειται- οφείλεται πάνω απ’ όλα στο περιεχόμενο, στην αρτιότητα της έκδοσης και στις προωθητικές ενέργειες που γίνονται.

Κατά την άποψή σας, παίζει ρόλο το εξώφυλλο και η συνολική ποιότητα ενός βιβλίου; Η αλήθεια είναι πως οι εκδόσεις σας είναι αναγνωρίσιμες από χιλιόμετρα λόγω της αισθητικής τους…

Φυσικά. Η ποιότητα της έκδοσης αναδεικνύει την ποιότητα του περιεχομένου. Ποιοτικά έργα, δυστυχώς, είναι καταδικασμένα να αποτύχουν όταν δεν έχουν την πρέπουσα εκδοτική αισθητική. Όπως προανέφερα, ως εκδόσεις Ιωλκός δίνουμε πολλή σημασία στη σωστή τυπογραφία, στην τέχνη της τυπογραφίας. Θέλουμε να καμαρώνουμε πρώτα για αυτό που κάνουμε και μετά να καμαρώνουμε για την πιθανή επιτυχία του.

Πώς τα πήγε ο Ιωλκός στην καραντίνα και τι να περιμένουμε για το καλοκαίρι από εσάς;

Εντός της καραντίνας, ο Ιωλκός εξέδωσε την ανθολογία «Ποιήματα» του Βασίλη Βασιλικού, σε επιμέλεια Θανάση Θ. Νιάρχου, και προετοιμάστηκε για το καλοκαίρι. Ετοιμάσαμε τις ποιητικές συλλογές νέων δημιουργών που θα κυκλοφορήσουν άμεσα, ένα μυθιστόρημα, 2 συλλογές διηγημάτων, τα νέα βιβλία της σειράς «Αιώνια ποίηση» και το πρώτο βιβλίο της νέας μας εκδοτικής σειράς, που τιτλοφορείται «Παγκόσμια αιώνια πεζογραφία»· είναι οι «Ιστορίες» του Έντγκαρ Άλαν Πόε, με επικαιροποίηση των μεταφράσεων του Κοσμά Πολίτη από το Βαγγέλη Προβιά και με νέες μεταφράσεις του ιδίου.

Ποια είναι αλήθεια –αν υπάρχει κάτι τέτοιο– η τυπική μέρα ενός δραστήριου, όπως εσείς, εκδότη; Μιλώ, φυσικά, εξαιρουμένης της περιόδου της καραντίνας!

Ανάγνωση χειρόγραφων, επιμέλειες, εποπτεία πωλήσεων, παραγωγής, προώθησης, επικοινωνία με συγγραφείς… Μια ρουτίνα, δηλαδή, γεμάτη λέξεις!

Έχετε φοβηθεί ποτέ το e-book, την επέλαση του διαδικτύου επί της παραδοσιακής ανάγνωσης; Ή, λέτε το χαρτί δεν πεθαίνει ποτέ;

Ποτέ δεν φοβήθηκα το e–book. Θεωρώ ότι έχει τα πλεονεκτήματά του: πρόσβαση σε υλικό, 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, από όλα τα μέρη του κόσμου, φθηνότερες τιμές κ.ά. Επί της ουσίας είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από το παραδοσιακό βιβλίο. Το έντυπο είναι σαν τον έρωτα –εκπληρωμένο ή ανεκπλήρωτο– που δε σβήνει ποτέ. Είναι σαν το καλλίγραμμο σώμα που το θαυμάζεις παντοτινά. Είναι ιδέα, είναι αθάνατη ιδέα.

Ποιο βιβλίο των εκδόσεών σας (1 από κάθε κατηγορία) θα συστήνατε στον αναγνώστη αυτής της συνέντευξης που τύχαινε να μην έχει ακουστά τις εκδόσεις και θέλει να κάνει μια καλή αρχή μαζί σας;

Είναι πολύ δύσκολο να ξεχωρίσεις 1 από τα «παιδιά» σου. Θα προσπαθήσω:

Ποίηση: «Στους φίλους μιας άλλης χαράς», Γιώργος Σαραντάρης

Ανθολογία ποίησης: «Ποιητικό ημερολόγιο», Γιάννης Κορίδης

Μυθιστόρημα: «Ο ιατροδικαστής», Βασίλης Βασιλικός

Νουβέλα: «Οδοντωτή μνήμη», Ευρυδίκη Νικήτα

Διηγήματα: «Αυτί [2009-2019]», Χριστίνα Καράμπελα

Ελληνική Ιστορία: «Η αθέατη πλευρά του Εμφυλίου», Γ. Γκαγκούλιας

Παγκόσμια Ιστορία: «Η μάστιγα του ναζισμού», Lord Russell of Liverpool

Δοκίμιο-Μελέτη: «Υπάρχει Θεός; Ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο ή ο άνθρωπος το Θεό;», Φιλοκτήτης Διακομανώλης

Φιλοσοφία: «Πόσο ελεύθερος είσαι;», Ted Honderich

Κύριε Κορίδη, σας ευχαριστούμε πολύ.

Πηγή | Copyright: https://ipolizei.gr | Γεωργία Δρακάκη

Κλείσιμο
Κλείσιμο
Καλάθι (0)

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας. Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.