«Ουρλιαχτά με σιγαστήρα» | Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης

Ο Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης δίνει συνέντευξη στο Μισέλ Φάις, στην ΕΦΣΥΝ (08.02.2023).

 

«Διακονώ μια γραφή αρχείου»

 

Δέκα ερωτήσεις, περισσότερο αφορμές και σπινθήρες για μια συνομιλία, ανάμεσα σ’ έναν επίμονο αναγνώστη κι ένα πρόσωπο της γραφής. Σήμερα ο Γ.-Ι. Μπαμπασάκης απέναντι σ’ ένα ερωτηματολόγιο που επιχειρεί να ψηλαφίσει, εντός και εκτός αφηγηματικής επιφάνειας, διαθέσεις, εμμονές, αναγωγές.

 

Γράφετε συνεχώς το ίδιο βιβλίο ή στο έργο σας εντοπίζετε τομές και ασυνέχειες;

Γράφω, από το 1980, το ίδιο αυτοβιολογικό αφήγημα, ενώ παράλληλα γράφω και πονήματα για την αβανγκάρντ τέχνη και για προσωπικότητες όπως ο Guy Debord και ο William S. Burroughs. Διακονώ μια γραφή αρχείου, ένα είδος καταγραφής γεγονότων που ενέχουν μια φιλοσοφική σημασία καθώς προπαγανδίζουν τρόπους ζωής που θεωρώ πολύτιμους.

Εκτός από τη λογοτεχνία, τι άλλο καθορίζει και φωτίζει το έργο σας;

Οι εικαστικές τέχνες, η φιλοσοφία, ο κινηματογράφος, η μουσική – και, κυρίως, οι συνομιλίες με φίλους που εκτιμώ και σέβομαι.

Υπάρχει κάποιο βιβλίο που βιαστήκατε να το παραδώσετε στον εκδότη σας και κάποιο άλλο που το απωθείτε, το «φοβάστε» μέχρι σήμερα;

Όχι. Φροντίζω, όταν εκδίδω ένα βιβλίο, να τιμώ την επέτειο μιας φιλίας, ενός έρωτα, μιας ιδιαίτερης προσωπικής στιγμής μου.

Τρεις τίτλοι βιβλίων που σας σφράγισαν, στο πέρασμα του χρόνου, εντός κι εκτός κειμένου.

Το «Κάτω από το Ηφαίστειο» του Malcolm Lowry, η «Φαινομενολογία του νου» του Hegel και η «Κοινωνία του Θεάματος» του Guy Debord.

Υπάρχουν αρνητικές κριτικές που σας βοήθησαν και θετικές που υπομειδιάσατε;

Καλώς ή κακώς, δεν υπήρξαν τέτοιου είδους κριτικές.

Υπάρχει κάποιος παλαιότερος και κάποιος νεότερος Έλληνας συγγραφέας που σας έλκει η γραφή του;

Μια διαλεκτική Παπαδιαμάντη / Γονατά / Εμπειρίκου, από παλαιότερους. Ένα εκκρεμές που κινείται ανάμεσα στον μειλίχιο μαξιμαλισμό του Ευγένιου Αρανίτση και στον μεταλλικό μινιμαλισμό του Θάνου Σταθόπουλου, από νεότερους.

Σήμερα υπάρχουν λογοτεχνικές συντροφιές που διαμορφώνουν το πνευματικό κλίμα της εποχής;

Υπάρχουν συντροφιές δημιουργών που σίγουρα επηρεάζουν το πνευματικό κλίμα. Πρόκειται κυρίως για παρέες που υφίστανται και ανθίστανται μες στις δεκαετίες. Για χωνευτήρια και συλλογικά εργαστήρια. Είναι τιμή μου το ότι συνδιαλέγομαι με προσωπικότητες του εικαστικού χώρου όπως ο Κώστας Τσώλης, ο Φίλιππος Τσιτσόπουλος, η Χλόη Ακριθάκη και ο Γιώργος Γεωργακόπουλος. Του μουσικού χώρου, όπως ο Τηλέμαχος Μούσας και ο Δημήτρης Βασιλάκης. Του συγγραφικού χώρου, όπως ο Νικήτας Σινιόσογλου και ο Γιάννης Κοιλής. Του κινηματογραφικού χώρου, όπως η Εύα Στεφανή και ο Σταύρος Ψυλλάκης. Ακόμα και του επιστημονικού χώρου, όπως ο ιατρός Γιώργος Θεοχάρης. Εδώ και χρόνια εμείς, και ορισμένοι άλλοι, αποτελούμε μια άτυπη κεντρική επιτροπή, μια διευρυμένη οικογένεια. Επηρεάζουμε ο ένας τον άλλον. Συνεργαζόμαστε.

Για ποιο λόγο η παρουσία της ελληνικής λογοτεχνίας εκτός συνόρων είναι τόσο νωθρή και αποσπασματική;

Η λεγόμενη πολιτισμική πολιτική στη χώρα μας είναι νωθρή και αποσπασματική, μάλλον εσωστρεφής και ίσως ανύπαρκτη.

Η πολιτική συγκυρία, εντός και εκτός της χώρας, αλλά και η γλώσσα και ο τρόπος της ενημέρωσης αγγίζουν το συγγραφικό εργαστήρι σας;

Φυσικά. Αν και μεριμνώ ώστε να μη γίνεται εμφανές αυτό. Να μη φαίνονται οι ραφές. Συνέβη από πολύ νεαρός να εμπλακώ σε δυναμικές πολιτικές συλλογικότητες και να υιοθετήσω μια κοινωνιολογική θεώρηση των πραγμάτων. Η γραφή μου είναι εξωστρεφής. Ακόμα κι όταν καταπιάνεται με πολύ προσωπικές εμπειρίες ή διαθέσεις, χρωματίζεται κατά βάθος από πολιτικές συγκυρίες.

Σας απασχολεί αν μετά θάνατον θα σας θυμούνται μέσα από το έργο σας;

Είμαι τόσο καταβυθισμένος, καθημερινώς, στο έργο μου ώστε δεν έχω χρόνο για τέτοιες σκέψεις.

 

● Ο Γιώργος-Ικαρος Μπαμπασάκης γεννήθηκε τον Απρίλιο του 1960. Πολυπράγμων και πάντα ανήσυχος, δεν έπαψε να προτιμά τις συλλογικές δραστηριότητες, να βρίσκει συνενόχους στο παιχνίδι της ζωής και στη ζωή του παιχνιδιού, να επιζητεί διαρκώς την περιπέτεια της ποίησης και την ποίηση της περιπέτειας. Οι εμπειρίες του τον ώθησαν στη σύνθεση αυτοβιολογικών κειμένων, όπου συνδυάζεται αρμονικά μια εμπρηστική λογοτεχνικότητα με έναν μεστό δοκιμιακό λόγο.

 

Πηγή: ΕΦΣΥΝ

Κλείσιμο
Κλείσιμο
Καλάθι (0)

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας. Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.