«Μικρή μεθόριος» | @anarchy_dreams

Η ποιητική συλλογή της Ελένης Αράπη, «Μικρή μεθόριος» (εκδόσεις Ιωλκός, 2021), παρουσιάζεται στο @anarchy_dreams (Instagram).

 

***

Για το βιβλίο

Η Μικρή μεθόριος είναι η δεύτερη ποιητική συλλογή της Ελένης Αράπη. Σε αυτήν συνδιαλέγεται με τα αρχαία και νέα ερείπια, με το φυσικό τοπίο που βρίσκεται μακριά από το κέντρο, εντέλει με τη μεθόριο.  Ο έρωτας, ο αντέρωτας, οι ρίζες, οι πυρήνες και η εναντίωση απέναντι σε ό,τι θεωρείται πολιτικά ορθό, αποτελούν τα νοηματικά κέντρα γύρω από τα οποία υφαίνει τον ποιητικό της ιστό.

Μέσα από την αγχιβασία με το μύθο, τα θραύσματα, τις πληγές, αποσκοπεί ο ποιητικός λόγος να λειτουργήσει ως συγκολλητική ουσία και να κηρύξει τη νίκη του επί του θρυμματισμού, κάνοντας «οίστρο της ζωής τον φόβο του θανάτου» (Ανδρέας Εμπειρίκος).

 

***

Για τη συγγραφέα

Η Ελένη Αράπη γεννήθηκε στον Πειραιά. Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών και εργάζεται ως καθηγήτρια φιλόλογος. Κριτικά σημειώματα και ποιήματά της έχουν δημοσιευτεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά. Το 2016 εξέδωσε την πρώτη της ποιητική συλλογή Με βράγχια ανασαίνω από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης. Η Μικρή μεθόριος είναι η δεύτερη ποιητική της συλλογή.

 

***

…Σε ένα από τα ποιήματα της πρώτης ενότητας του βιβλίου, η οποία τιτλοφορείται «Έρωτας», η ιδέα αυτή εικονογραφείται πολύ χαρακτηριστικά. Το ποίημα ξεκινάει με την εικόνα ενός μάλλινου σακακιού που ρίχνεται κατάχαμα για να γίνει νυφικό σεντόνι για τους δύο εραστές και κλείνει με την καταληκτική φράση, σε μορφή αφορισμού όπως συνηθίζει η ποιήτρια: «Κάτω απ’ το σακάκι / ο θάνατος λιώνει». Ή, όπως διαβάζουμε σε άλλο ποίημα της ενότητας: «Κάτω απ’ τις στάχτες / το σπέρμα ακόμα αχνίζει».

Επέμεινα σε δύο μόνο από τα νήματα που διατρέχουν τα ποιήματα της Μικρής μεθορίου και της χαρίζουν την ενότητα που τη διακρίνει: στον ποιητικό λόγο και στην ερωτική πράξη ως δυνάμεις που αντιστρατεύονται τον θάνατο, και άφησα κατά μέρος άλλα στοιχεία του βιβλίου που αξίζουν σχολιασμό, όπως —για να αναφέρω δύο από αυτά— το πλήθος των αρχαιοελληνικών αναφορών που συναντάει σε κάθε σελίδα της συλλογής ο αναγνώστης, καθώς και τη δεντρολατρεία της ποιήτριας που κατάγεται από τη μινωική θρησκεία και στα χρόνια μας τη συναντάμε έντονα στα ποιήματα του Δημήτρη Παπαδίτσα – ο οποίος χωρίς κανένα δισταγμό θα προσυπέγραφε στίχους σαν τους «στο χνότο του ελάτου / νικιέται ο θάνατος» ή «να μετρηθώ και να χαθώ / στο άγιο πάτημα του ελάτου…

Πηγή | Copyright: Χάρτης | Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος

Κλείσιμο
Κλείσιμο
Καλάθι (0)

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας. Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.