Μανώλης Χιώτης

21/3/1920: Έρχεται στη ζωή ο σπουδαίος μουσικοσυνθέτης Μανώλης Χιώτης, από τους σημαντικότερους του λαϊκού τραγουδιού και άριστος δεξιοτέχνης του μπουζουκιού.

***

Σε μία από τις επισκέψεις της στην Αθήνα, τον Σεπτέμβριο του 1961, η Μαρία Κάλλας έκλεισε τραπέζι στην περίφημη Σπηλιά του Παρασκευά στον βράχο της Καστέλλας για τους υψηλούς φιλοξενούμενους του Αριστοτέλη Ωνάση: τον πρίγκιπα Ρενιέ του Μονακό και την Γκρέις Κέλι. Στο κέντρο έκαναν εκείνη την εποχή πιένες με πενιές και το πρόγραμμα «Περασμένες μου αγάπες» με το Μανώλη Χιώτη και τη Μαίρη Λίντα. Τα δύο διάσημα ζεύγη το καταδιασκέδασαν και στη συνέχεια πήγαν να συγχαρούν τους λαϊκούς καλλιτέχνες. Η Κάλλας, σύμφωνα με αφήγηση του δημοσιογράφου-συγγραφέα Δημήτρη Λυμπερόπουλου, εξήγησε στον Χιώτη ότι η Γκρέις της ζητούσε μετάφραση των τραγουδιών. Όταν δε ρώτησε η πριγκίπισσα ποια είναι η διαφορά της κιθάρας των Μπιτλς από το μπουζούκι, ο μετρ έδωσε τη θρυλική απάντηση: «Οι χορδές της ηλεκτρικής κιθάρας δονούνται από την πρίζα, οι χορδές του μπουζουκιού κατευθείαν από την καρδιά»!

Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης, «Με μουσικές εξαίσιες, με φωνές», εκδόσεις Ιωλκός, σελ. 120-121.

 

 

***

Με μουσικές εξαίσιες, με φωνές

…Υπάρχει νομίζω κρυμμένη μες στο βιβλίο μια απαστράπτουσα πριμαντόνα που μου θυμίζει αόριστα τις μορφές του Μεσοπολέμου, ίσως και λίγο πριν, αν είναι δυνατό, ντυμένη σε ροζ μετάξι, με μαργαριτάρια στο λαιμό, κρατώντας στην αγκαλιά το κάτασπρο, ήσυχο σκυλάκι της. Είτε για τον Γιάννη Χρήστου και τον Βέρντι γράφει ο Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης, είτε για τον Μητροπάνο και τον Μητρόπουλο, η πριμαντόνα καραδοκεί…

Μάνος Ελευθερίου

***

Ο Παύλος Ηλ. Αγιαννίδης στο «Με μουσικές εξαίσιες, με φωνές» – με ωραίο πρόλογο του Μάνου Ελευθερίου – συγκεντρώνει μια σειρά δημοσιευμάτων του με άξονα τη μουσική (και όχι μόνον). Για την ακρίβεια μεταπλάθει σε ιστορίες μια σειρά κομματιών που ο ίδιος έχει γράψει στα «ΝΕΑ», μονογραφίες για προσωπικότητες όπως ο μαέστρος Κάραγιαν, ο συνθέτης Βαγγέλης Παπαθανασίου ή η Τζένη Βάνου και ο ινδός συνθέτης και μουσικός Ραβί Σανκάρ. Οι μονογραφίες – με δεκάδες άγνωστες πληροφορίες – είναι είτε αποτέλεσμα συνεντεύξεων του συναδέλφου είτε έρευνας για πρόσωπα που πολλές φορές ήταν το ξόδι και ο αποχαιρετισμός για τον θάνατό τους. Αν και το μυστικό εδώ είναι η γλαφυρή γραφή – στόρι, με μπόλικο συναίσθημα, θερμοκρασία, αλλά και με την αυτοσυγκράτηση που προϋποθέτει ένα δημοσιογραφικό κείμενο που εδώ αποκαθαρμένο πια από την επικαιρότητα που το διέτρεχε αποτελεί βάση και έδαφος για αναστοχασμό πάνω σε πρόσωπα (είτε ο Λου Ριντ είναι αυτός είτε ο Λευτέρης Βογιατζής είτε ο αξέχαστος Μητροπάνος).

Δημήτρης Μανιάτης, Τα Νέα/ Βιβλιοδρόμιο, 18.4.2015

Κλείσιμο
Κλείσιμο
Καλάθι (0)

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας. Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.