Η «Camera obscura» στις εκδοτικές προτάσεις του 2023 του Star.gr

Η «Camera obscura» (εκδόσεις Ιωλκός, 2023), της Βάνιας Σύρμου, στις εκδοτικές προτάσεις του 2023 του Star.gr.

 

Oι τελευταίες σημαντικές εκδοτικές προτάσεις του 2023
Νέα βιβλία για απαιτητικούς αναγνώστες κι ένα ημερολόγιο έκπληξη

 

Επιμέλεια: Γεωργία Χάρδα

 

[…]

«Camera Obscura» της Βάνιας Σύρμου

Κομβικές στιγμές της ζωής των ηρώων φωτίζονται, όταν εκείνοι έρχονται αντιμέτωποι με τον εαυτό τους και τα προσωπικά τους αδιέξοδα. Στιγμές συντριβής και διλημμάτων αλλά κι εσωτερικής κατάφασης και αποκαλυπτικής διαύγειας. Ο έρωτας, η αγάπη, οι ενοχές, η απώλεια, η μοναξιά, τα γηρατειά, ο θάνατος, η προδοσία· συνθέτουν το καλειδοσκοπικό σύμπαν στο οποίο ζουν και δοκιμάζονται τα πρόσωπα των ιστοριών αυτών. Η καθημερινότητά τους προβάλλεται συχνά αντεστραμμένη, με αναπαραστατική όμως ακρίβεια, πλούσια χρώματα και την ανάλογη προοπτική, όπως θα την έβλεπε κανείς μέσ’ από το φακό μιας camera obscura, επιτρέποντας στον αναγνώστη ν’ ανασυνθέσει στον καμβά της ζωής τη θαυμαστή πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ύπαρξης και στη συνέχεια να προσπαθήσει να την κατανοήσει. Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ιωλκός.

 

[…]

 

Πηγή: Star.gr

 

 

***

Βάνια Σύρμου: «Camera obscura»

 

H Camera obscura της Βάνιας Σύρμου είναι μια συλλογή από 40 μικροϊστορίες, που αποτελούν καλειδοσκοπικές παραλλαγές ενός κοινού πυρήνα και υπακούουν στην ίδια συνεπή εσωτερική δομή. Πρόκειται για αφηγήσεις σα μικρά στιγμιότυπα, τα οποία όμως μπορεί να περικλείουν εκτός από συμβάντα της καθημερινότητας και ολόκληρη τη ζωή του κεντρικού τους προσώπου, με ένα είδος σπειροειδούς επαγωγικής ανάπτυξης, όπου από το συμβάν οδηγούμαστε στη μακροσκοπική οπτική του χωροχρόνου μιας ολόκληρης ζωής.

Οι αφηγήσεις είτε πρωτοπρόσωπες είτε τριτοπρόσωπες έχουν ως κυρίαρχη εστίαση την εξωτερική, με τρόπο ώστε να κρατούν τον αναγνώστη είτε σε αγωνία για την έκβαση είτε στην άγνοια, επενδύοντας στον αιφνιδιασμό μιας ανατροπής που έρχεται λίγο πριν από το τέλος ακόμα και με την τελευταία φράση τους. Εστιάζουν σε ένα ή το πολύ δύο πρόσωπα, δίνουν κάποιες λεπτομέρειες, οι οποίες με αδρές πινελιές αποκαλύπτουν τον χαρακτήρα τους ή τον βασικό τους κοινωνικό ρόλο. Με αυτόν τον τρόπο στήνεται η αφηγηματική μηχανή και η προστιθέμενη κάθε φορά πληροφορία στρίβει τις βίδες του σκηνικού της διήγησης, δημιουργώντας το απαραίτητο εκείνο κενό που θα οδηγήσει στην αποκάλυψη του απροσδόκητου ή το ξάφνιασμα μιας ανατροπής στο τέλος.

Τα διηγήματα έχουν έκταση από μία παράγραφο έως έξι περίπου σελίδες. Τα πρωταγωνιστικά πρόσωπα ή και οι αφηγητές τους είναι σε 19 ιστορίες γυναίκες και σε 21 άντρες, εκ των οποίων τα 6 αγόρια ή έφηβοι. Σε όλες τις αφηγήσεις κυρίαρχη είναι η διαυγής ατμόσφαιρα, μια καθησυχαστική απλότητα, η σχεδόν φυσιοκρατική αιτιότητα προθέσεων, γεγονότων και κινήτρων. Ακόμη κι εκεί που συνυπάρχει ένα πένθος βαρύ μαζί με ενοχή, όπως στην «Ανάγνωση», είναι ευδιάκριτη η έλλειψη ιδιοτελούς πρόθεσης ή, όπως στην περίπτωση της ανοϊκής γιαγιάς στην «Υπόσχεση», υπάρχει μεταμέλεια και γίνεται, έστω εξ υστέρου, μια διορθωτική κίνηση, ενώ ακόμη και η κίνηση του εμπρησμού στο «Στρώμα διπλό» προβάλλει όχι βέβαια δικαιωμένη αλλά πάντως αιτιολογημένη. Και στις πιο δύσκολες συνθήκες, όπως η απώλεια του συντρόφου στη «Μουσική δωματίου», που οδηγεί στην κατάθλιψη, στο τέλος αφήνει την ελπίδα να διαφανεί και να εισχωρήσει το φως της αισιοδοξίας. Και ενίοτε, όπως στη «Ψαριανή φορεσιά», αφουγκραζόμαστε το ηχόχρωμα της παιδαγωγικής τάξης πίσω από την αφηγηματική φωνή, μια που η συγγραφέας είναι και χαρισματική δασκάλα, κάτι που αντηχεί σε ορισμένα από τα διηγήματα.

 

Πηγή: diastixo.gr

Κλείσιμο
Κλείσιμο
Καλάθι (0)

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας. Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.