Προλεγόμενα στη θεολογία του μουσικού έργου

Μελέτη

20,00 16,00

978-960-426-804-7

20,00 16,00

Σε απόθεμα

Διαθέσιμο επίσης στους παρακάτω ιστότοπους:

Τι ακούστηκε πρώτα: το τραγούδι του ανθρώπου ή ο λόγος του; Ποια ανεξήγητα, μυστικά μονοπάτια ακολούθησαν ο ρυθμός και η μελωδία για να μετασχηματιστούν σ’ έμπνευση και θεσπέσια μουσική; Τι ξυπνάει στον ακροατή το άκουσμα της μουσικής; Τι ρόλο έπαιξε η μουσική στην ανθρώπινη ιστορία και εξέλιξη; Ποια ήταν η –χαμένη για τους σύγχρονους ανθρώπους– μουσική των αρχαίων Ελλήνων;

Ο Κώστας Γ. Χαραλαμπίδης θέτει αυτά τα ερωτήματα στο βιβλίο του με τίτλο «Προλεγόμενα στη θεολογία του μουσικού έργου» και παρατηρεί ότι: 1) Κάθε έργο τέχνης κρύβει τον άνθρωπο-δημιουργό, τα βαθιά πνευματικά του βιώματα και το κίνητρο της καλλιτεχνικής του έκφρασης, 2) Ο καλλιτέχνης, με απόλυτα προσωπικό τρόπο, αποτυπώνει στο έργο που φιλοτεχνεί τον ψυχικό του κόσμο και ό,τι του υπαγορεύει η έμπνευσή του, 3) Μελετώντας και θαυμάζοντας τα ανθρώπινα μεγαλουργήματα, οφείλουμε να εξετάζουμε παράλληλα την εποχή και το περιβάλλον όπου έζησε και διαμορφώθηκε ο δημιουργός τους.

Ποια η διαφορά μεταξύ κοσμικής, θρησκευτικής και εκκλησιαστικής μουσικής; Στην προσπάθειά μας να κατανοήσουμε τη θρησκευτική μουσική, «θεολογούμε» ή απλώς «τεχνολογούμε»; Πόσο επηρέασε η μουσική το χριστιανικό βίωμα, πώς επέδρασε η θεολογία στην εξέλιξή της; Συνέβαλε η Μεταρρύθμιση στη μεγάλη ανάπτυξη της μουσικής στη Δυτική Ευρώπη; Ποια η παρουσία της μουσικής στην Ανατολική και στη Δυτική Εκκλησία, πώς αυτή ενσωματώνεται στη λατρεία;

Σε αυτόν τον προβληματισμό το βιβλίο επιχειρεί να δώσει τεκμηριωμένες απαντήσεις διατρέχοντας τα ιστορικά συμβάντα από τους αρχαίους πολιτισμούς μέχρι την εποχή μας. Ένα θαυμάσιο ταξίδι στον κόσμο της θρησκευτικής μουσικής ανά τους αιώνες. Ένα βιβλίο γλαφυρό, συναρπαστικό, πρωτότυπο, για ειδικούς και μη.

Ο συνθέτης, μουσικοκριτικός, μουσικοπαιδαγωγός Κώστας Γ. Χαραλαμπίδης γεννήθηκε στη Ρόδο το 1920. Σπούδασε Χημεία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Ανώτερα Θεωρητικά της Μουσικής στο Εθνικό Ωδείο. Μετεκπαιδεύτηκε στη Γερμανία και την Ιταλία ως υπότροφος. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου Μουσικολογία και Ιστορία της Τέχνης και στην Κρατική Ανωτάτη Σχολή Μουσικής του Μονάχου Διεύθυνση Ορχήστρας, Σύνθεση, Παιδαγωγική της Μουσικής, Μουσική Κριτική, Ιστορία της Μουσικής, Μουσικολογία και Ιστορία της Τέχνης. Συνέθεσε δύο Καντάτες για φωνή και πιάνο ή ορχήστρα, τραγούδια για φωνή και πιάνο και επεξεργάστηκε εναρμονίσεις δημοτικών τραγουδιών.Ίδρυσε τη μεγάλη Μικτή Χορωδία και την Ορχήστρα του Πανεπιστημίου Αθηνών και καθιέρωσε δεκαπενθήμερες δωρεάν συναυλίες στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις.

Ως μουσικοκριτικός –επί 60 έτη– είχε περισσότερες από 1.500 δημοσιεύσεις. Ήταν ιδρυτής του θεσμού των ετήσιων βραβείων των Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής. Διετέλεσε μέλος επιτροπών για τη σύνταξη του νομοθετικού πλαισίου λειτουργίας κρατικών καλλιτεχνικών φορέων και της μουσικής παιδείας, Πρόεδρος της Eνώσεως Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, τακτικό μέλος της Ενώσεως Ελλήνων Μουσουργών, του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, της Διεθνούς Ενώσεως Κριτικών Θεάτρου της Ουνέσκο, της Εταιρείας Φίλων του Λαού, της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας. Το 1985 κυκλοφόρησε το έργο του Μουσική και Θέατρο στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τιμήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αθηνών για τα 68 χρόνια εκπαιδευτικής, επιστημονικής, καλλιτεχνικής προσφοράς του και από πολλούς άλλους φορείς για το συνολικό του έργο και έφυγε από τη ζωή το 2008.

Βάρος 550 g
Διαστάσεις 14 × 21 cm
Αριθμός Σελίδων

Εξώφυλλο

Άλλοι συντελεστές

,

Θέμα

, , , ,

Μήνας έκδοσης

Δεκέμβριος

Έτος Έκδοσης